فوت های کوزه گری در انتخاب و مدیریت کلینیک های زیبایی (قسمت 1)

به جهت راحتی شما، محتوای این متن به صورت صوتی _ تصویری ( پادکست _ اکولایزر ) نیز آماده شده است. شما می توانید این متن را روخوانی کرده و یا ببینید و بشنوید.

زمان مطالعه: ( بین 4 الی 7 دقیقه )

قسمت اول

مصاحبه شوندگان: خانم ها سوسن و دنیا سرلک مدیران کلینیک زیبایی دنیا

(متن به جهت راحتی مخاطب خلاصه سازی و ویرایش شده است).

 مجری:

اولین مصاحبه آپاما پلاس رو با خانم‌ها سرلک مدیرعاملان کلینیک زیبایی دنیا آغاز می کنیم.

1.رزومه تحصیلی و شغلی مهمانان:

خانم سوسن سرلک:

بنده مهندسی طراحی و بافت فرش‌های خاص رو دارم،که در دبیرستان هم درس می‌دادم. بعد از آن مینیاتور، تتو و… هم کار کردم. حدود ۵ سال هست در حوزه ی زیبایی و پوست فعال هستم.

مجری:

پس با این حساب شما ۵،۶ سال هست وارد عرضه زیبایی شدید و می شود گفت شما به نوعی از هنر به زیبایی رسیدید.

خانم دنیا سرلک:

من دیپلم تجربی دارم ابتدا در دو شرکت کار کردم، کارمند اداری مالی بودم؛ بعد از آن هم در حوزه زیبایی فعالیت داشتم. میکاپ آرتیست بودم یه مدت، فیشیالیست بودم، لیزر کار کردم و الان هم‌ که مدیریت کلینیک زیبایی دنیا را به همراه مادرم دارم.

مجری:

تا جایی که من اطلاع دارم حدوداً ۲ سال از عمر کلینیک شما می‌گذرد درسته؟

خانم سوسن سرلک:

بله دوسال خیلی سخت!!

مجری:

استارت کارتان با توجه به چیزی که می‌فرمایید همزمان شد با اواخر دوره کرونا و دوره اعتراضات درسته؟

خانم سوسن سرلک:

بله دقیقاً همزمان شد با شروع اعتراضات و کرونا. ما درجایی کارمان را شروع کردیم که قلب اعتراضات بود و کار ما از همون اول با سختی شروع شد.

2. چالش های حوزه ی زیبایی:

مجری:

برای سوال دوم من می‌خواهم راجع به موضوعی صحبت کنیم که خیلی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، خصوصاً کسانی که به صورت جدی در حوزه زیبایی فعالیت می‌کنند؛ علی الخصوص اگر مثل شما صاحب کسب و کار باشند. می‌خواهم راجع به چالش‌های حوزه زیبایی بفرمایید و اینکه در این سال‌هایی که در حوزه زیبایی فعالیت داشتید درگیر چه معضلاتی بودید؟

خانم سوسن سرلک:

من فکر می‌کنم چالش‌های ما در ایران چندین برابر هست نسبت به کشورهای دیگر؛ دلیلش هم مواردی همچون: تهیه مواد اولیه است. اکثر مواد برند در کشورهای ارمنستان و ترکیه بسته‌بندی شده و بعد به ایران فرستاده می شوند. از طرفی به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد برندهای فیک و تقلبی به دست ما می‌رسد با قیمت های نجومی.!

موضوع دیگر قیمت هاست که با توجه به این فرایند بسیار بالاست.

چالش بعد گرفتن اپراتورهایی که مهارت و دانش خوبی داشته باشند، در زمینه‌هایی که ما می‌خواهیم. متاسفانه نمی‌دانم دلیلش چیست اما خیلی فقر اطلاعاتی داریم. اپراتورهایی که می‌گیریم باید یک بار دیگر خودمان آموزش شان بدهیم.

مجری:

من فکر می کردم با توجه به اینکه این همه مراکز مختلف آموزشی داریم در این زمینه نباید مشکلی وجود داشته باشد.

خانم سوسن سرلک:

ببینید من خودم یه فیشیال تراپم. با هر متقاضی اپراتوری فیشیال مصاحبه می‌کردم چند تا سوال تخصصی می‌پرسیدم اکثراً جواب‌های اشتباهی می‌دادند یا اطلاعاتشان کافی نبود یااکثراً با دستگاه ها آشنایی نداشتند.

خانم دنیا سرلک:

مثال دیگر آموزش لیزر هست. مطالبی که آموزش می دهند، اکثراً تئوری است ولی کسی روی مدل آموزش نمی دهد. این افراد به این شکل وارد بازار کار می شوند و خب این خیلی خطرناک هست. در حوزه‌های درمانی زیبایی که خیلی بیشتر.

به نظر من با سوالی که پرسیدید بهتر هست بگوییم یکی از اساسی‌ترین چالش‌های ما داشتن پرسنل هست. گاهی شخصیت و اخلاقیات ایشان با ما هماهنگ نیست، یا کار خوب انجام نمی دهند یا ماندگار نیستند و اینها باعث می شود مراجعه کننده‌ها کمتر یا ناراضی شوند.

مجری:

یعنی رفتار سازمانی شان با ساختار شما متفاوت هست؟

خانم دنیا سرلک:

دقیقاً و این هنوز جا نیفتاده که چطور باید با یک دیگر کنار بیاییم، چطور با هم کار کنند؟ یا به طور مثال رفتار مدیر کلینیک با عوامل هست؛ اگر دوستانه باشد چالش هایی دارد اگرجدی باشد می گویند چقدر خشک و سردی!، کمی جا افتادن این موضوع هم برای آن ‌ها و هم برای ما سخت هست و خیلی کم می‌توانیم کسی را پیدا کنیم که کاملا قابل اعتماد باشد.

خانم سوسن سرلک:

این تجربه‌ایست که خود من دارم چون در بقیه کلینیک ها هم کار کردم، خیلی از کلینیک‌ها این معضل را دارند هر کلینیکی بروی می‌بینی بعد از دو ماه اعضا را عوض کردند.

مجری:

من از صحبت‌های شما چند تا نکته گرفتم، یکی در مورد جذب و نگه داشتن نیروی انسانی کارآمد که چالش کلینیک های زیبایی است، مورد دوم بحث آموزش را مطرح کردید که اکثراً آموزش دیده نیستند و ابتدای صحبت تان هم درباره مواد اولیه و دستگاه‌ و مواد وارداتی صحبت کردید. فکر می‌کنم اکثر موادمصرفی و دستگاه‌ ها وارداتی هست و تولید داخل خیلی کم داریم و این با تغییر قیمت ارز و تحریم ها خیلی شما راتحت تاثیر قرار می دهد.حالا با توجه به چالش‌هایی که شما مطرح کردید خودتان چه پیشنهادها و راه حل‌هایی دارید برای رفع انها؟

خانم دنیا سرلک:

تنها کاری که می‌توانم بگویم این است که آموزش بدهیم و اینکه بتوانیم مطمئن شویم که فرد صادقانه کنار ما کار می‌کند. مبحث قطعی برای ما وجود ندارد.

مجری:

آیا می توان با نوع قراردادی که برای ایشان تنظیم می شود یکم ایشان را متعهد کرد نسبت به این موضوع؟

خانم دنیا سرلک:

بله حتما.

خانم سوسن سرلک:

دقیقا. همین‌ها را هم ما در اثر تجربه به دست آوردیم. آنقدر نیرو عوض کردیم. این‌ها برای همه کلینیک‌ها هست.

البته این می‌تواند خیلی انحصاری باشد. باید ببینیم هر کس چطور می‌تواند این چالش را حل کند، بستگی به نوع شرایط شان و نوع مدیریتی که دارند متمایز است.

3. معیار انتخاب کلینیک زیبایی برای مراجعین چیست؟

مجری:

خب برای سوال سوم من می‌خواهم کمی خارج بشوم از فضای مدیریت کسب و کار و بروم سراغ کسانی که می‌خواهند به عنوان مراجع به شما رجوع کنند، کسانی که دنبال خدمات زیبایی هستند و با توجه به این حجم از کلینیک های زیبایی رنگارنگی که در شهر شکل گرفته، کدام یک را می‌توانیم انتخاب کنیم و در واقع معیار انتخاب چیست؟ می‌خواستم کمی راجع به این صحبت کنیم به نظر شما که خودتان در این کار هستید معیار انتخاب چه می‌تواند باشد؟

خانم سوسن سرلک:

ببینید معیار انتخاب اول داشتن دستگاه‌ها و وسایل بروز، استفاده کردن از مواد متریال برند با کیفیت است. آن چیزی که در ذهن اکثر خانم ها هست مثلا فلان کلینیک خدمت لیزر را دویست هزار می‌گیرد. این اصلا با عقل جور درنمی اید. مطمئن باشید کار خوبی تحویل شما داده نمی شود. دستگاه‌های لیزر یه سری لیزر واقعی یه سری نور هستند که تاثیر نور خیلی کمتر از لیزر واقعی است. فکر نکنید هر جا که تخفیف زد و یک قیمت خیلی پایین، کار خیلی عالی تحویل شما می دهد. اصلا همچین چیزی وجود ندارد.

کادر مجرب و کارآمد حرفه‌ای آموزش دیده و کسانی که واقعا تخصصی کار می‌کنند و تجربه دارند، مطمئنا خروجی بهتری هم دارد.

مجری:

گفتید که دستگاه‌های نوری و لیزر جفتشان دارند فعالیت می‌کنند ولی تاثیر نور از لیزر کمتر هست خب چطور مشتری این موضوع را متوجه شود؟

خانم سوسن سرلک:

همه‌ی کلینیک‌ها این را توضیح می دهند دستگاه‌ها اسم‌های مختلف دارند و با اسم خانواده ی دستگاه می‌توانیم تشخیص بدهیم که این دستگاه‌ نور هست. نمیگویم نور تاثیر ندارد. نور روی خیلی از افراد خیلی تاثیر خوبی دارد ولی لیزر تاثیرش فوق‌العاده بیشتر و خیلی تخصصی تر هست و تعداد جلساتش کمتر است.

خانم دنیاسرلک:

به نظر من مهم نوع پوست فرد است، باید ببینیم روی بدن او چه چیزی جواب میدهد.

مجری:

نکته‌ی دیگری هست اضافه کنید در معیار انتخاب خدمات زیبایی؟

خانم دنیاسرلک:

رعایت کردن بهداشت خیلی مهم هست. خیلی از خانم ها برایشان مهم است یک کلینیک زیبایی، بهداشت مناسبی داشته باشد. بعضی کلینیک ها این را رعایت نمی‌کنند. دستگاه لیزر باید دائم ضدعفونی شود، از مواد و وسایل یک بار مصرف استفاده کنند و دستکش بپوشند. این موارد خیلی باید حائز اهمیت باشد مردم خیلی آگاهی شان بیشتر شده است.

مجری:

خیلی نکته‌ی مهمی رو اشاره کردید. شده است مثلا مراجع بیاید به شما بگوید اول می‌خواهم فضایتان را بازدید کنم؟

خانم دنیا سرلک:

بله.

پایان قسمت اول مصاحبه.

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من