آپاماتاک

فوت های کوزه گری در انتخاب و مدیریت کلینیک های زیبایی (قسمت 2)

فوت های کوزه گری در انتخاب و مدیریت کلینیک های زیبایی (قسمت 2)

به جهت راحتی شما، محتوای این متن به صورت صوتی _ تصویری ( پادکست _ اکولایزر ) نیز آماده شده است. شما می توانید این متن را روخوانی کرده و یا ببینید و بشنوید.

زمان مطالعه: ( بین 4 الی 7 دقیقه )

** قسمت دوم مصاحبه با خانم ها سرلک **

(متن به جهت راحتی مخاطب خلاصه سازی و ویرایش شده است)

مناسب‌ترین راهکارها برای تبلیغات و جذب مشتری

مجری:

در رابطه با مراجعین؛ شما بیشتر از ‌چه راهکارهایی برای تبلیغات و افزایش مشتریان استفاده کردید که برایتان کارآمد بوده؟

خانم سرلک:

بیشترین جذب ما از طریق همان روش قدیمی تبلیغات دهان به دهان است. همیشه در هر صنفی این روش در مقایسه با سایر روش‌ها به‌خصوص برای کسب‌وکارهای نوپا بسیار کارآمد است. اما گزینه دیگری هم وجود دارد؛ آن هم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام است. اینستاگرام فضایی است که به‌خوبی می‌توان از آن کسب درآمد کرد.

علاوه بر این، گروهی هم در واتس‌اپ داریم که مراجعه کننده‌های قدیمی در آن عضو هستند؛ البته همچنان افراد جدید هم در آن عضو می‌شوند.

مجری:

اغلب، مشتریان خودتان در گروه واتس‌اپ عضو هستند؟

خانم سرلک:

بله. البته فعالیت ما در این گروه اغلب به‌صورت تعاملی است؛ مثلاً درباره خدمات مختلف سؤال می‌پرسند.

نحوه مدیریت هزینه های کلینیک و حفظ راندمان کار

مجری:

قطعاً هزینه‌های رایج اداره کلینیک زیبایی بسیار بالاست؛ از آب، برق، گاز و تلفن گرفته تا مواد مصرفی و… شما برای مدیریت هزینه‌ها و حفظ راندمان کارتان چه کارهایی را انجام دادید؟

خانم سرلک:

کلینیک باید یک حساب واحد داشته باشد و همه واریزی مشتریان به همان حساب انجام شود. با این روش به‌خوبی می‌توان برنامه‌ریزی کرد. درحالی‌که اگر چند حساب داشته باشیم مطمئناً دچار مشکل می‌شویم.

علاوه بر این؛ یک‌سری فیش‌هایی را طراحی کردیم که همه حساب‌ها حتی شماره تلفن‌ها را در آنها ثبت کنیم. طراحی فیش‌ها به صورتی بود که داخل آنها همه اطلاعات مراجعین، کارهایی که برای آنها انجام شده و همچنین تجهیزات مورد استفاده را ثبت می‌کردیم. از این طریق ریز هزینه‌ها مشخص می‌شود.

چالش‌ها و تهدیدهای کلینیک‌های زیبایی

مجری:

برای سؤال بعدی می‌خواستم راجع به موضوعی صحبت کنم که در سؤالات پیشین تا اندازه‌ای به آن پرداختیم؛ آن هم تهدیدات و چالش‌هایی است که برای کلینیک‌های زیبایی وجود دارد. شما با این موارد مواجه بوده‌اید و اینکه اساساً چه مواردی را تهدید می‌دانید؟

خانم سرلک:

در اولین مرحله انتخاب لوکیشن اهمیت زیادی دارد. مثلاً در لوکیشنی که ما فعالیت می‌کنیم کلینیک‌های زیبایی دیگری هم مشغول به کار هستند. هر کدام از  آنها با پخش تراکت‌های تبلیغاتی به‌صورت مستمر‌ سعی دارند نظر مشتریان را جلب کنند. 

حتی برخی از این کلینیک‌ها با پیشنهاد مبالغ بسیار پایین برای انجام برخی خدمات تلاش دارند نظر مشتریان را به خودشان جلب کنند. از طرفی کیفیت مواد مورد استفاده هم مهم است. در حال حاضر تعداد کلینیک‌های زیبایی در  محدوده ما زیاد است و همین موضوع رقابت را برای ما سخت‌تر می‌کند. اما اگر در منطقه‌ای باشیم که رقبای کمتری فعالیت کنند، قطعاً امکان رشد وجود دارد.

مجری:

پس مورد اول کم بودن رقباست؟

خانم سرلک:

دقیقاً و همین‌طور انتخاب لوکیشن مناسب. علاوه بر اینکه در این حرفه مانند هر کسب‌وکار دیگری نیازمند مشاوره‌های کاری و تخصصی هستیم.  نیاز به این مشاوره‌ها بخصوص در خدماتی که تازه شروع می‌شوند بسیار حیاتی است.

متأسفانه بعضی افراد در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنند و مدعی انجام مشاوره‌های تخصصی هستند؛ اما در عمل نه‌تنها به مراجعین ما اضافه نمی‌شود؛ بلکه باعث افزایش هزینه‌هایمان می‌شوند. این موضوع موجب شده نتیجه‌ای که مدنظرمان است را دریافت نکنیم و پیشرفت کار برای ما سخت‌تر باشد.

مجری:

این‌ مشکل را چطور مدیریت می‌کنید؟ اینکه چه کسانی به کارتان وارد شوند و چه کسانی وارد نشوند؟

خانم سرلک:

متأسفانه برای این موضوع بهای سنگینی پرداخت کردیم. اما در حال حاضر مانند گذشته برای این کار هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنیم و قرارداد نمی‌بندیم. در نهایت اگر مشاوره نتیجه خوب و بازخورد مثبت نداشته باشد، قطع همکاری می‌کنیم.

نکته دیگر درباره مراجعینی است که برای انجام خدمات مختلف مشاوره می‌گیرند. بعضی از این افراد روی حساسیت‌های خودشان‌ پافشاری زیادی می‌کنند. مثلاً دائم در صحبت‌هایشان می‌گویند پوست حساسی دارند که ورم می‌کند یا قرمز می‌شود.

معمولاً سعی می‌کنیم چنین مشتری‌هایی را با هر ترفندی که شده پذیرش نکنیم؛ چون مطمئناً دردسرساز هستند. از طرف دیگر در این مسیر افرادی هستند که برای همکاری و مشاوره به ما مراجعه می‌کنند.

 بارها شده با افرادی مواجه بودیم که درباره کلینیکی که قبلاً کار می‌کردند صحبت می‌کنند درحالی‌که از صاحب ‌کارشان به‌خوبی یاد نمی‌کنند و همه حق را به خودشان می‌دهند. 

این افراد هیچ‌وقت در صحبت‌هایشان به این موضوع اشاره نمی‌کنند که نتیجه هر کاری دوطرفه  است و ممکن است خودشان هم در مشکل پیش آمده مقصر باشند. طبیعتاً کار کردن با این افراد حق‌به‌جانب بسیار مشکل است؛ چون در کارشان انصاف ندارند.

اینها تجربه‌هایی است که در مشاوره‌ها به دست آوردیم و با استناد به آنها راحت‌تر می‌توانیم برای شروع به کار با این افراد تصمیم بگیریم.

مجری:

موضوعی که در صحبت‌هایتان برای من خیلی جالب بود این است که شما برای جذب نیرو به‌جای مصاحبه از عبارت مشاوره استفاده کردید. این نشان می‌دهد شما حتی با شخصی که می‌خواهید استخدام کنید تبادل نظر می‌کنید، چیزی که من تابه‌حال نشنیده بودم.

خانم سرلک:

این کار به این دلیل است که خودم هم به‌نوعی در کارم مشغول مشاوره دادن هستم. وقتی من هر روز به ۱۰ نفر مشاوره می‌دهم؛ بنابراین می‌توانم شخصیت افراد را بشناسم.

مجری:

در واقع به‌نوعی شما با طرف مقابل درگیر گفتگویی می‌شوید که در آن به نکاتی که مدنظر دارید دست پیدا کنید. بخشی از این گفتگو مربوط به شناخت اخلاقیات فرد مقابل است و بخش دیگر هم به سنجش آگاهی مربوط می‌شود.

خانم سرلک:

دقیقاً؛ شعری داریم که می‌گوید: “تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد”

 تفاوت انواع خدمات در کلینیک‌های زیبایی

مجری:

خدمات مختلفی در کلینیک‌های زیبایی ارائه می‌شود. از لیزر فشیال و امثالهم گرفته تا بسیاری کارهای دیگر. آیا انجام این خدمات با هم متفاوت است یا اینکه فرایند آنها یکسان است و‌‌ صرفاً دستگاه و مواد مصرفی آنها تفاوت دارد؟

خانم سرلک:

بسیاری اوقات در خدماتی مثل لیزر، دستگاه‌ها متفاوت هستند و درعین‌حال سبک کار هم می‌تواند متفاوت باشد. در این خدمات تبحر اپراتور بسیار مهم است. اینکه اپراتور بتواند به‌خوبی با دستگاه کار کند و پوست مشتری را نسوزاند.

در مورد فشیال هم به همین صورت است. اینکه اپراتور بداند برای هر نوع پوست از چه موادی باید استفاده کند در نتیجه نهایی کار بسیار تاثیرگذار است. 

مجری:

در سایر کارهای زیبایی چطور؟ در آنها هم سبک‌های مختلف داریم؟ مثلاً تزریق ژل و بوتاکس یا ماساژ لاغری و امثالهم؟

خانم سرلک:

بله خیلی زیاد. مثلاً برای تزریق ژل لب یا زاویه فک بسیاری از پزشکان سبک‌های مختلفی را کار می‌کنند. برخی فقط ژل لب روسی کار می‌کنند و برخی هم سعی می‌کنند همه سبک‌ها را کار کنند. از طرفی برخی دیگر از پزشکان فقط نچرال کار می‌کنند و‌ در سبک‌های دیگر ورود نمی‌کنند.  

در بوتاکس هم همین‌طور است. اصول کار یکسان است؛ اما سبک کار متفاوت.

مجری:

در واقع در جزئیات فرایند کار تمایز دارند و همین‌طور راجع به مواد مصرفی و تجهیزات.

خانم سرلک:

دقیقاً. برخی اصرار دارند که حتماً با یک برند خاص کار کنند؛ اما برخی دیگر با هر برندی حتی ساده کار می‌کنند. پزشکان هم همین‌طور. مثلاً پزشکی داریم که کار با یک برند خاص برای او مهم است. چون قبلاً از برند مربوطه نتیجه مناسبی گرفته است. بعضی هم باوجوداینکه ممکن است برند نتیجه خوبی نداشته باشد؛ اما باز هم با آنها همکاری می‌کنند.

سبک‌های مختلف فیشال

مجری:

شما به‌صورت  تخصصی فیشال کار می‌کنید و گفتید سبک‌های خیلی متنوعی در این حوزه وجود دارد. من در اینستاگرام دیدم هم از دستگاه‌های متنوعی استفاده می‌کنند مخصوصاً برای گریم عروس و داماد یا بازیگران و هم اینکه از مواد مختلف استفاده می‌کنند و حتی نوع کار متفاوتی انجام می‌دهند. در این باره بیشتر توضیح می‌دهید؟

خانم سرلک:

بله در این رشته صد در صد نوع کارها با هم فرق می‌کند. بسته به آموزشی که اپراتور دیده و همچنین آپدیت همان آموزش‌ها و همین‌طور تجربه کاری، سبک‌ها متفاوت می‌شود. برخی فیشال کارها هستند که روتین آنچه که یاد گرفتند را انجام می‌دهند. در مقابل برخی هم هستند که به‌خاطر تجربه کاری بالا، اغلب در لاین کاری فعالیت می‌کنند.

من به‌خاطر تجربه زیادی که کسب کرده‌ام؛ اغلب در لاین کاری فعالیت می‌کنم؛ بنابراین هر پوستی را ببینم بلافاصله تشخیص می‌دهم پوست چه مشکلی دارد. مطمئناً کار من با نفر بعدی متفاوت است بعلاوه اینکه سبک کارمان هم فرق دارد. البته دستگاه‌ها و متریال نه‌تنها در رشته ما که در همه رشته‌ها بسیار متنوع است. دستگاه‌ها روزبه‌روز تغییر می‌کنند. مواد و برندهای بهتر یا حتی بدتری وارد بازار می‌شوند؛ اما در نهایت سبک کار هر فرد به تجربه آن شخص مرتبط است.

مجری:

کاملاً درست است. من اتفاقاً شخصی را می‌شناختم که علاوه بر کار پاک‌سازی زمینه طب سنتی هم فعالیت می‌کرد. مثلاً برای شستشوی صورت فرد از گلاب استفاده می‌کرد و می‌گفت گلاب علاوه بر خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، آب‌رسان خوبی است و نشاط پوست را افزایش می‌دهد.

خانم سرلک:

به نظر من نمی‌شود برای همه افراد این کار را انجام داد. بستگی به نوع پوست دارد. اینکه پوست نازک است یا ضخیم؟ چه مشکلاتی در پوست وجود دارد؟ آیا جوش یا آکنه دارد؟ همه این موارد در کنار اینکه از چه برندی استفاده کنیم در نتیجه نهایی تأثیرگذار است.

مجری:

به‌عنوان کسی که سال‌هاست در حوزه زیبایی فعالیت کرده؛ تعریفتان از ماهیت زیبایی چیست؟

خانم سرلک:

زیبایی و شناخت زیبایی یک موضوع فلسفی است و دیدگاه‌ها و تعریف‌های متفاوتی از ابتدا تا کنون برای آن ارائه شده است. به نظر من زیبایی همان لذت و نشاطی است که ما از مشاهده انسان یا حیوان و هر موجود زنده و غیر زنده‌ای دریافت می‌کنیم. بنابراین حالات و لذت‌های روحی که دریافت می‌کنیم همان زیبایی است.

مجری:

بسیار عالی. نظر شما چیست؟

خانم سرلک:

هر کدام از ما جدا از یکدیگر زندگی می‌کنیم. ممکن است چیزی برای من بسیار زیبا باشد؛ اما از نظر فرد دیگر آن‌قدر جذابیت نداشته باشد. بنابراین؛ هر فردی زیبایی را به یک شکل می‌بیند. شکلی که خودش قبول دارد و البته به آن علاقه‌مند است.

من همیشه سعی می‌کنم زیبایی افراد را ببینم. این باعث می‌شود که بتوانم ارتباط خوبی با آنها برقرار کنم.

مجری:

نکته بسیار جالبی را گفتید. ممنون که در این مصاحبه ما را همراهی کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *