آپامادخت

محصولات بهداشتی بانوان قسمت اول: نوار و پد های بهداشتی

محصولات بهداشتی بانوان قسمت اول: نوار و پد های بهداشتی

به جهت راحتی شما، محتوای این متن به صورت صوتی _ تصویری ( پادکست _ اکولایزر ) نیز آماده شده است. شما می توانید این متن را روخوانی کرده و یا ببینید و بشنوید.

زمان مطالعه: ( بین 4 الی 7 دقیقه )

 

 

پریود چیست؟

پریود شدن یا همان عادت ماهانه، یک فرایند طبیعی است که هر ماه در بدن دختران و زنان اتفاق می‌افتد. تجربه‌ی اولین پریود برای هر دختری در بین سنین 9 تا 15 سالگی ممکن است پیش بیاید و بدین معناست او که از لحاظ جسمی توانایی باردار شدن را دارد و به بلوغ رسیده است. سیستم بدن بانوان به گونه‌ای است که پوشش رحم آنان هر ماه به سبب آماده شدن برای بارداری و پرورش تخمک، ضخیم‌تر می‌گردد. در صورتی که تخمک به باروری نرسد، پوشش ضخیم رحم از بین می‌رود و همراه با خون از واژن خارج می‌گردد. بر اساس ژنتیک و طبیعت هر شخص، شدت خونریزی و مدت زمان آن (معمولا بین 3 تا 10 روز) برای هر فرد، متفاوت است. لزوم رعایت بهداشت در مدت زمان پریود شدن، به علت این که دهانه‌ی رحم بازتر از همیشه می‌شود و خونریزی صورت می‌گیرد، باید بیشتر مراقب بهداشت خود باشید تا ناحیه‌ی واژن دچار عفونت نشود. از جمله اقداماتی که می‌توانید برای رعایت بهداشت انجام دهید، استفاده از پدها و نوارهای بهداشتی‌های یک بار مصرف‌ است. نوار بهداشتی‌هایی که بدین منظور موجود است، دارای سایزها و ویژگی‌های متفاوتی هستند که می‌توانید از هر کدام بنا به شرایط جسمی و موقعیتی که در آن قرار دارید، استفاده کنید.

انواع پد و نوار بهداشتی

پدهای روزانه:

این پدها که نازک هستند و قدرت جذب بالایی دارند، برای خونریز‌ی‌های خفیف و ترشحات ملایم واژن استفاده می‌شوند.

نوار بهداشتی بالدار:

لبه‌های کناری یا بال‌های این مدل نوار بهداشتی که روی لبه‌های لباس زیر جمع می‌شوند، باعث نگه داشتن پد در جای خود می‌شوند. جذب بالای این محصول مانع نشتی آن می‌شود و با خیال آسوده می‌توان به فعالیت‌های روزمره پرداخت.

نوار بهداشتی مخصوص شب:

این مدل نوار بهداشتی بزرگ‌تر از نوار بهداشتی معمولی است و به سبب پهن‌تر و بلندتر بودن نواحی بیشتری را پوشش می‌دهد و توان جذب بالایی دارد و برای رعایت بهداشت هنگام خواب در دوران پریودی گزینه‌ی مناسبی است.

نوار بهداشتی مسافرتی:

این پدهای بهداشتی به صورت فشرده بسته‌بندی شده‌اند و جای کمتری را اشغال می‌کنند تا راحت‌تر بتوان آن را جابه‌جا کرد. انواع نوار بهداشتی از نظر ضخامت در سه دسته‌ی نازک، ضخیم، مشبک قرار می‌گیرند که با توجه به میزان و شدت خونریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دقت کنید که یک نوار بهداشتی خوب باید داری ویژگی‌های زیر باشد

قدرت جذب بالای خون / ضد حساسیت / لطافت و نرمی مناسب / دافع بوی بد /مطابق با استاندارهای بهداشتی / احساس راحت بودن

تامپون و کاپ قاعدگی

تامپون‌ها و کاپ قاعدگی از دیگر محصولاتی هستند که در دوران پریودی می‌توان استفاده کرد که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت. تامپون تامپون یا پنبه‌ی قاعدگی یکی از محصولات بهداشتی است که برای جذب خون در دوران پریود استفاده می‌شود. این محصول که به شکل استوانه‌ای طراحی شده است، درون واژن قرار می‌گیرد و خون را جذب می‌کند تا زنان بتوانند در طول روز‌های پریود احساس راحتی داشته باشند. تامپون انگشتی یکی از مدل‌های تامپون است که به کمک انگشت داخل واژن قرار می‌گیرد. تامپون اپلیکاتوری همراه با اپلیکاتور که وسیله‌ای که برای قرار دادن داخل واژن است، طراحی می‌شود. با استفاده از اپلیکاتور، تامپون به راحتی و به طور صحیح درون واژن قرار می‌گیرد. استفاده از تامپون اپلیکاتوری ممکن است برای برخی از زنان که تازه با استفاده از تامپون آشنا شده‌اند، مفید باشد زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا تامپون را به درستی و به راحتی درون واژن قرار دهند. تامپون‌ها بر اساس قدرت جذب خون در پنج دسته‌ی ضعیف، معمولی، خوب، فوق‌العاده و فوق جاذب قرار می‌گیرند.

کاپ قاعدگی

یکی دیگر از محصولاتی که در دوران پریودی می‌توان استفاده کرد، کاپ قاعدگی می‌باشد. این وسیله به شکل یک فنجان لاستیکی یا سیلیکونی طراحی شده است. بر خلاف نوارهای بهداشتی و تامپون‌ها که خون را جذب می‌کنند، کاپ قاعدگی درون واژن قرار می‌گیرد و خون پریود را داخل خود جمع می‌کند. و به همین علت هر چند ساعت‌ یک بار باید تخلیه شود. کاپ‌های قاعدگی چندین بار قابلیت استفاده کردن دارند اما باید به خوبی آن را شستشو داد تا از بروز بیماری و عفونت جلوگیری به عمل آید. پریود شدن خجالت ندارد همان طور که پیش‌تر ذکر کردیم، پریود یک امری کاملا طبیعی و خدادادی است که در بدن دختران و بانوان به وجود می‌آید و هیچ کس در به وجود آمدن فرایند پریود شدن و قاعدگی دخالتی ندارد. اما با این حال در بسیاری از جوامع مانند جامعه‌ی ما به سبب عرف و فرهنگ و مسائل مذهبی، صحبت کردن در رابطه با این موضوع یک تابوی اجتماعی محسوب می‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد ممکن است به خاطر پریود شدن احساس شرم و خجالت داشته باشند و نتوانند ابهامات خود در این زمینه را به طور کامل و درست برطرف نمایند. هر چقدر اطلاعات فرد محدودتر باشد و صحبت کردن در رابطه با مسائل جنسی زنان برایش سخت‌تر باشد، بیشتر دچار ابهام می‌شود و ممکن است به سبب رعایت نکردن درست و اصولی موارد بهداشتی دچار آسیب و عفونت‌های جدی شود. با وجود آن که امروزه دسترسی به اطلاعات برای اکثر مردم فراهم شده است و با یک سرچ ساده می‌توان درباره‌ی هر موضوعی اطلاعات کسب کرد، اما توجه داشته باشید، بسیاری از اطلاعاتی که در سایت‌های مختلف موجود است، ممکن است صحت و اعتبار کاملی نداشته باشند. به همین منظور بهتر است با کسی که در این مورد تخصص و یا تجربه‌ی کافی دارد مشورت کنید یا به کتاب‌ها و سایت‌های معتبر مراجعه کنید تا به سبب دریافت اطلاعات نادرست، دچار مشکل نشوید.

سخنی با مادران

وقتی متوجه نشانه‌های بلوغ در دخترتان شدید یا کمی زودتر از رسیدن سن به بلوغ، در مورد مسائل مربوط به سلامت جنسی دختران و زنان و لزوم رعایت بهداشت با او صحبت کنید. بهتر است طوری با او صحبت کنید که احساس راحتی داشته باشد و بتواند با خیالی راحت سوالاتش را با شما مطرح کند. تصویری مثبت از پریود شدن و دوران قاعدگی در ذهن او ایجاد کنید که به خاطر این موضوع خودش را سرزنش نکند. ممکن است خودش از قبل اطلاعاتی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به دست آورده باشد، سعی کنید از صحت و اعتبار اطلاعاتی که در این زمینه به دست آورده است، مطمئن شوید. و اگر اطلاعات نادرستی در این زمینه داشت، کاملا دوستانه و با در اختیار گذاشتن اطلاعات درست از منبعی مطمئن مثلا توسط یک پزشک متخصص یا یک سایت یا کتاب کاملا معتبر او را آگاه کنید. اگر فکر می‌کنید خودتان اطلاعات کافی در رابطه با موضوع پریود و سلامت و بهداشت جنسی بانوان ندارید، بهتر است از قبل در این زمینه اطلاعات لازم و درست را کسب کنید تا بتوانید پاسخگوی سوالات و ابهامات دختر خود باشید و در این مسیر همراه و هم‌دل او بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *